علت افتادن سنگ نمای ساختمان

علت افتادن سنگ نمای ساختمان
مقدمه

به کارگیری شکل صحیح چیدمان و نصب سنگ درنمای ساختمان های مسکونی و تجاری حائز اهمیت است. اما ریزش سنگ از نما، دلایل مختلفی دارد که در اینجا درباره ی علت افتادن سنگ نمای ساختمان توضیح خواهیم داد.

پیچ رولپلاک نما
پیچ رولپلاک نما

ممکن است جنس سنگ و نوع مصالح بکار برده شده برای چسباندن سنگ به نما دارای کیفیت و مرغوبیت لازم نباشند. یا سنگ کار از سیمان خشک برای متصل کردن سنگ به نما استفاده کرده باشد که باعث می شود، سنگ استقامت خود را در نما از دست بدهد و در مدت زمان کوتاه به پایین ارتفاع سقوط نماید.

البته شرایط مختلف آب و هوایی مانند: گرما و سرما شدید باعث انبساط و انقباض درون سنگ شده و زمینه شل شدن و پرتاب آن از نما را فراهم خواهد کرد.

وجود نم و رطوبت، ورود آب باران یا برف به پشت سنگ، نشست ساختمان ،وجود طوفان های شدید، زلزله از مهم ترین عامل برای ریزش سنگ از نما می باشند.

یک عامل بسیار مهم در ریزش سنگ نما، خطای انسانی کارگران در حین انجام کار است، گاهی عدم آموزش مربوطه برای انجام خدمات مختلف نما در ساختمان فاجعه ای جبران ناپذیر پدید خواهد آورد درادامه مطالب با ما همراه شوید.

چگونه می توان از افتادن سنگ نما جلوگیری کرد؟

راه و روشهای بسیاری وجود دارد که می توان از ریزش سنگ از نما جلوگیری کرد. اما از همه مهم تر این است که پس از ساخت بنا یا در زمان ساخت، روشهایی که باعث محکم شدن و ثبات سنگ در نما می شود را به خوبی اجرا کرد.

تثبیت سنگ نما
تثبیت سنگ نما

در زیر به مواردی که از ریزش سنگ از نما جلوگیری می کند اشاره خواهیم کرد.
پیچ و رولپلاک سنگ نما، یکی از مهم ترین روش ها، برای پیشگیری از کنده شدن و افتادن سنگ از نما به پایین ارتفاع می باشد.
بهتر است بدانید درجه سختی و سستی همه سنگ ها مثل هم نمی باشد.اگر نکات ایمنی در نصب سنگ در نما به خوبی رعایت نشود، درآینده نزدیک شاهد ریزش آن ها به پایین ارتفاع ساختمانی خواهید بود.

عملیات پیچ و رولپلاک سنگ نما، امری تخصصی و مهم است و تنها توسط کارشناسان خبره و متخصص با تجربه در این امر صورت خواهد گرفت.

بکار بردن سنگ مرغوب و با کیفیت

اگر در نصب سنگ در نمای ساختمان از نوع بی کیفیت و درجه پایین استفاده شود، در نتیجه برخورد سنگ با یک عامل خارجی خیلی زود خرد شده و به پایین ساختمان ریزش خواهد کرد، سقوط سنگ از نما می تواند دردسرهای متفاوتی برای عابرین پیاده، ساختمان های مجاور ،ماشین های پارک شده در خیابان بوجود آورد.
گاهی ملات مورد استفاده برای چسباندن سنگ به نما، نامرغوب و بی کیفیت است و علاوه بر آن چسباندگی لازم برای متصل شدن سنگ به نما را ندارد.

در نتیجه سنگ از سطح نما کنده شده به پایین ارتفاع پرتاب خواهد شد.

اسکوپ و محکم سازی سنگ ها، بزرگترین راه کار و ایمن ترین روش برای محکم کردن جایگاه سنگ در نما می باشد. زیرا سنگ ها پس از گذشت مدت زمان کوتاهی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرند و ممکن است از جا کنده و به پایین پرتاب شوند.

به کمک روش اسکوپ، سنگ ها در جای خود قرار گرفته و مانع از ریزش و خطرات پس از آن می گردد.
اما گاهی بعضی از افراد معنای واقعی اسکوپ کردن را نمی دانند و همواره برایشان سوال است. در اصل اسکوپ کردن، همان پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما برای پیشگیری از سقوط سنگ به پایین ارتفاع است.
که البته برای پیچ و رولپلاک سنگ نما از پیچ های گالوانیزه ضد زنگ، رولپلاک مخصوص و از ابزارهای دریل و مته برای کار سوراخ کاری سنگ استفاده می شود.
عدم ضربه زدن به پشت سنگ برای جلوگیری از ریزش سنگ نما یکی دیگر از موارد مهمی است که در بحث بازسازی ساختمان باید مد نظر قرار داده شود.
بعضی از ساختمان هایی که از داخل نیاز به بازسازی دارند گاهی تنها با زدن یک ضربه کوچک به پشت سنگ، منجر به حادثه جبران ناپذیری خواهیم شد. که جبران آن امکان پذیر نیست.

تخریب دیوار نما ساختمان و شل شدن سنگ نما و نهایت پرتاب سنگ به پایین ساختمان می تواند فاجعه ای وحشتناک را پدید آورد. بنابراین دقت در کار بازسازی نما، امری ضروری خواهد بود.

رعایت فاصله استاندارد بین پیچ و رولپلاک سنگ
پیچ رول پلاک سنگ نما
پیچ کردن نما

کارگران متخصص در امر پیچ و رولپلاک سنگ نما میدانند که اگر فاصله پیچ و رولپلاک سنگ ها به هم خیلی نزدیک یا فاصله ها از هم خیلی زیاد باشد، در نتیجه پس از مدتی شاهد ریزش سنگ از نما و یا خرد شدن سنگ و ترک خوردگی آن خواهیم بود. بنابراین فاصله های استاندارد ما بین سنگ ها باید حتما رعایت شود.

ریزش بندکشی نما

اگر به دلایل مختلفی شاهد جابه جایی یا ریزش ملات پشت سنگ بودید. بهتر است بدانید که سنگ بزودی از جایگاه خود در نما سقوط خواهد کرد. پس در نتیجه سنگ به جایگاه خود در نما هیچ گونه اتصالی نخواهد داشت و همین امر زمینه ریزش سنگ از نما را فراهم خواهد کرد.
گذشت مدت زمان زیاد از عمر سنگ کاری و سرویس نشدن نما
در صورتی که از عمر سنگ و نما گذشته باشد و هیچ گونه عملیات تعمیر و محکم کاری سنگ در نما انجام نشده باشد در نتیجه خطر ریزش سنگ از نما را خواهیم داشت.

کپک زدن و شوره زدن سنگ در نما نشانه چیست؟

اگر در سنگ های نصب شده نما، آثاری از شوره و کپک زدن را مشاهده کردید، بدانید که وجود رطوبت داخل سنگ، باعث شده تا سنگ به این شکل در بیاید .در نتیجه ورود آب به داخل ساختمان، سبب سست شدن سنگ های دیوار نما، رطوبت داخل ساختمان و لوازم منزل، تخریب و زنگ زدگی دیوار درون منزل می شود.

برای جلوگیری از سست شدن سنگ ها و ریزش آن ها به پایین ارتفاعات باید عملیات سفت و محکم ساختن سنگ از نما صورت گیرد.

نشانه های احتمالی ریزش سنگ از نما چیست؟
نصب سنگ افتادا
نصب سنگ
ترک خوردن سنگ:

سنگ های نصب شده در نما ساختمان در اثر عوامل مختلف محیطی ممکن است دچار ترک خوردگی و شکاف شوند ،درنتیجه زمینه ورود آب، رطوبت، گرد، غبار به داخل سنگ فراهم می شود.

تبله شدن سنگ:

اگر این اتفاق برای سنگ بیافتد، نشانه این خواهد بود که ملات پشت سنگ به طور کامل جدا شده است و در نتیجه هر لحظه احتمال ریزش سنگ از نما وجود خواهد داشت.

انحراف همه سنگ ها به یکطرف:

نشانه بدی است، زیرا با انحراف همه سنگ ها به یکطرف، جابه جایی بین سنگ ها و فاصله بین آن ها خطر ریزش سنگ ها را به پایین ارتفاع افزایش خواهد داد.

برجسته بودن سنگ در نما باعث سقوط سنگ می گردد

زیرا در اثر گذشت زمان بندکشی آن ها باز خواهد شد و آب درون پشت سنگ نفوذ می کند و یخ خواهد زد و پس از مدتی سنگ از ملات جدا خواهد شد و این دلیل ریزش سنگ از نما خواهد بود.

داربست بهتر است یا طناب
راپل
راپل

با توجه به تجربیاتی که شرکت های مختلف خدمات نما ساختمانی برای کار در ارتفاعات مختلف ساختمانی کسب نمودند، استفاده از طناب بهتر از داربست خواهد بود.

امروزه با پیشرفت و گستردگی شهرها و افزایش جمعیت و ساخت و ساز ساختمان ها و ترفیک های سنگین زندگی شهر نشینی استفاده از طناب جایگزین مناسبی برای داربست خواهد بود.
زیرا با استفاده از طناب، به نوعی صرفه جویی در هزینه ها و زمان انجام کار در ارتفاعات صورت خواهد گرفت.

کارگرانی که به کمک طناب از ارتفاعات بالا می روند از نظر امنیتی محفوظ هستند. این افراد آموزش های لازم برای کار در ارتفاع و استفاده از ابزار مختلف برای انجام پروژه های کاری مختلف را دیده اند.
شجاعت کارگران متخصص کار در ارتفاع با طناب باعث شده تا در کار خود همواره موفق باشند و برای انجام کار در ارتفاعات با طناب، ترس و استرسی نداشته باشند.

زیرا تنها افرادی که از نظر جسمانی سالم هستند جذب و استخدام برای شرکتهای معتبر خدمات نما ساختمانی خواهند شد.
از سوی دیگر با استفاده از طناب، سرعت و کیفیت انجام کار در ارتفاعات آسان تر صورت خواهد گرفت.

درضمن طناب، دست و پا گیر نیست و فضای کم و جای زیادی را اشغال نخواهد کرد و هیچ گونه ترافیک و مزاحمتی برای ساکنان اطراف ساختمان در حال کار ایجاد نخواهد کرد.
از سویی دیگر کارگران کار در ارتفاع با طناب، شیفته شغل خود هستند و با توجه به نوع هیجانات در ارتفاعات و در ضمن خقوق و دستمزد بالا در این حرفه، آن را به عنوان شغل پردرآمد انتخاب می نمایند.
در قدیم انجام بیشتر کارهای عملیاتی ساختمان به کمک داربست صورت می گرفت. امروزه تنها در موارد محدود و خاص از داربست استفاده میشود.

نصب و جمع آوری داربست زمان بر و دست و پا گیر است و درضمن فضای زیادی را اشغال میکند. از سویی دیگر کارها با سرعت، کیفیت انجام نمیشود. از سویی دیگر امنیت کاری برای کارگران بر روی داربست وجود ندارد.

نما کار
راپل کار
جمع بندی

پیشگیری بهتر از درمان است .اگر قرار باشد در آینده نزدیک شاهد وقوع حوادث ناگوار باشیم. باید پیش از تحقق بافتن این امر به فکر چاره باشیم.

تنها متخصصان در حوزه کار در ارتفاع با طناب می توانند در حل مشکلات ساختمانی شما را یاری دهند. پس تا دیر نشده بشتابید.

پیچ نما
پیچ نما

اگر کوچکترین ریزش سنگ از ساختمان را دیدید، از کنار آن به راحتی گذر نکنید و با شرکتهای ساختمانی برای رفع مشکل در تماس باشید، پیش از آن که دیر شده باشد و پرتاب یک سنگ به پایین ارتفاع ساختمانی فاجعه ای جبران ناپذیر را به وجود آورد.

متخصصان در امر محکم ساختن سنگ از نما به کمک روش ها و تجهیزات لازم ،سنگ های لق شده در نما را سفت و محکم می سازند و این کار را با تجربه مطلوبی که در زمینه پیچ و رولپلاک دارند به آسانی انجام خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

ممنون میشم نظرات خود را با ما درمیان بگذارید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد

09129486852