راههای مقاوم سازی سنگ نما ساختمان با پیچ و رولپلاک

مقاوم سازی سنگ نما ساختمان با پیچ و رولپلاک چیست؟

نمای ساختمان اولین چیزی است که ببینده از ساختمان شما مشاهده می‌کند. در صورتی که نما تمیز و مرتب باشد بیننده تصور می‌کند که داخل ساختمان نیز مانند نمای آن زیباست و در غیر اینصورت اگر نما کثیف باشد یا مثلا قسمتی از سنگ های آن ریخته باشد، ببیننده تصور می‌کند که داخل آن هم مرتب نیست.

مقاوم سازی سنگ نما
مقاوم سازی سنگ نما

بجز بحث زیبایی ساختمان اگر قسمت از نما ریزش کند، ساختمان متروکه به نظر می‌رسد و همچنین در مواقع بارندگی از این قسمت ها رطوبت به داخل نفوذ می‌کند.

مقاوم سازی نما ساختمان

برای محکم کردن سنگ نما ساختمان باید کل نما را بررسی کنیم. در صورتی که نمای ساختمان سنگ باشد و احساس کردید شل شده است باید عملیات مقاوم سازی سنگ نما ساختمان با پیچ و رولپلاک یا همان پیچ و رولپلاک نما را انجام دهیم.


در صورتی که نمای ساختمان سیمان باشد باز هم امکان ریزش نخاله وجود دارد پس باید هر چند وقت یکبار از پشت بام یا پنجره ها ، نما را روئیت کنید و اگر دیدید قسمتی ترک خورده یا باد کرده این قسمت ها را دوباره مرمت کنید.

مقاوم سازی سنگ نما و مرمت نما
مقاوم سازی سنگ نما و مرمت نمای ساختمان

در این مطلب ما قصد داریم درباره ی مقاوم سازی سنگ نما ساختمان با پیچ و رولپلاک صحبت کنیم.

همانطور که بطور دوره ای وسیله ی نقلیه ی خود را بررسی میکنید و  آب و روغن آن را زیر نظر دارید، باید ساختمانی که در آن زندگی می‌کنید را هم زیر نظر داشته باشید. الخصوص اگر برای زیبایی نما از سنگ استفاده کرده اید باید دقت داشته باشید ممکن است این سنگ ها از ملات جدا شده و ریزش کنند.

عمر مفید نمای سنگی ۱۰ سال است و بعد از گذشت این مدت باید مقاوم سازی سنگ نما با پیچ و رولپلاک را انجام دهید. پیشنهاد ما این است قبل از این مدت بطور دوره ای نمای ساختمان را زیر نظر داشته باشید. متاسفانه در بعضی ساختمان ها قبل از گذشت ۱۰ سال، قسمتی از سنگ نما ریزش میکند. عملیات مقاوم سازی سنگ نما ساختمان با پیچ و رولپلاک کار را راحت کرده و دیگر جای نگرانی وجود ندارد.

آیا هر سنگی روی نما باشد می‌توان پیچ کرد

بعضی از سنگ ها را نمی‌شود مقاوم سازی سنگ‌ نما با پیچ و رولپلاک انجام داد مانند سنگ های تزئینی که در تصویر زیر می‌بینیم. این سنگ ها را نباید روی نما کار کرد. با گذشت زمان آب از بین بند ها به پشت سنگ نفوذ کرده و باعث ریزش آن شده و به علت ابعاد کوچک و قطر ضخیم آن امکان مقاوم سازی سنگ نما ساختمان با پیچ و رولپلاک وجود ندارد.

مقاوم سازی سنگ نما آنتیک
مقاوم سازی سنگ نما آنتیک با چسب نانو

چسب هایی هست به اسم‌ چسب نانو که در اینگونه مواقع با قلم یا پیستوله روی سنگ های آنتیک زده می‌شود. این چسب ها باعث جلوگیری از نفوذ آب به پشت سنگ میشود و درنتیجه میتواند از ریزش آن جلوگیری کند ولی متاسفانه تاثیر صد در صدی ندارد و تا حدی آن را مقاوم سازی می‌کند.

پیچ کردن سنگ نما

برای تثبیت سنگ نما، روی سنگ به فاصله ی هر ۴۰ سانت یه سوراخ زده می‌شود. سعی کنید این سوراخ را با دریلی زده شود که لرزش کمی ایجاد کند. قطر سوراخ بسته به نوع سنگ دارد و بطور کلی میتواند گفت:

قطر سنگ + سه سانت = قطر سوراخ

یعنی قطر سنگ شما هر چند سانت بود، پیچی که استفاده میشود باید حداقل سه سانت بزرگتر باشد، تا این سه سانت داخل ملات پشت آن قرار گیرد. امروزه اکثرا از سنگ هایی با قطر زیر ۲ سانت استفاده می‌شود ولی ساختمان های قدیمی سنگ های ضخیم تری دارد.

مقاوم سازی نما
مقاوم سازی سنگ نما ساختمان با پیچ و رولپلاک

عمر مفید پیچ و رولپلاک

معمولا اگر شما مقاوم سازی سنگ‌نما با پیچ و رولپلاک را بطور اصولی انجام دهید دیگر هیچ وقت سنگی از نما ریزش نخواهد کرد که البته در بعضی مواقع اینگونه نیست.

شرایط تاثیر گذار در عمر مفید پیچ و رول

چند شرط باعث می‌شود که طول عمر پیچ و رولپلاک وم یا زیاد شود

  • ملات پشت سنگ که رولپلاک داخل آن قرار میگیرد
  • جنس پیچ که حتما باید گالوانیزه باشد
  • دریلی که برای سوراخ کردن استفاده میشود باید کمترین لرزش را داشته باشد تا سنگ ترک نخورد
  • حتما روی پیچ ها بتونه زده شود
  • پیچ با قطر استاندارد استفاده شود
باز شدن رولپلاک داخل ملات
باز شدن رولپلاک داخل ملات

در بالا نمونه پیچ و رولپلاک استاندارد برای سنگ با قطر نهایتا ۲ سانت مشاهده میکنید.

در اینجا بطور مختصر درباره مقاوم سازی نما با پیچ و رولپلاک صحبت کردیم برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

ممنون میشم نظرات خود را با ما درمیان بگذارید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد

09129486852